Sabtu, 12 Februari 2011

Letter to Editor by Five Arts Centre - Alarmed by over-reaction to MyBalikPulau 12 Feb 2011

Letters to Editor by Five Arts Centre
English 

FEB 14 — Five Arts Centre is alarmed by the continued politicking of an oral history project that was conducted by children who had interviewed senior citizens within the Balik Pulau community in Penang.
The Penang Arts Education Society (Arts-Ed), which has published the “ myBalikPulau” booklet-cum-newsletter as a “showcase of the collective efforts” of Balik Pulau children, are now accused of deliberately twisting history and insulting the Malays in Penang.

The project was sponsored by the Penang Education Council, the state office of the Tourism Ministry and DiGi.

Pulau Betong assembly person Muhammad Farid Saad has described the booklet as dangerous and called for its ban. A group of NGOs who call themselves Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) participated in an ugly act of violence by setting fire to the booklet.  Five Arts Centre is alarmed at the over-reaction to the booklet and we abhor what appears to be an opportunistic attack on the state government of Penang by perpetuating divisive race politics.

We should be lauding the efforts of the children in interacting with elders in this oral history project. Oral histories are stories that living individuals tell about their past, or about the past of other people. The information one gathers is merely a guide and not the ultimate source, but it does offer eyewitness accounts of those who lived through both significant and everyday events.

The “myBalikPulau” booklet-cum-newsletter should be saved for future generations to study, but instead it has been falsely maligned. We encourage every Malaysian to read the “myBalikPulau” newsletter and engage in dialogue and discovery.

Five Arts Centre does not wish to enter into the fray of petty politics but wishes to defend the rights of arts practitioners to conduct their work without political interference. It is the arts that teach us how to think beyond boundaries and will continue to play a critical role in building a nation of Malaysians.

* Marion D’Cruz is a founder of Five Arts Centre.

Bahasa Malaysia
 
Five Arts Centre telah digemparkan dengan perbalahan politik yang berterusan di kawasan Balik Pulau, Pulau Pinang, berkenaan dengan projek sejarah lisan yang telah dikendalikan oleh kanak-kanak berdasarkan temubual bersama wargatua di kawasan itu.

Persatuan Pendidikan Seni Pulau Pinang (Arts-Ed) telah menerbitkan risalah "myBalikPulau" berdasarkan hasil temubual yang merupakan usaha kerjasama kanak-kanak Balik Pulau.  Projek ini yang ditaja oleh Majlis Pendidikan Pulau Pinang dengan usahasama dari Kementerian Pelancongan dan DiGi, kini telah dicemuh malah dituduh memutarbelitkan sejarah secara sengaja dan dikatakan mempunyai unsur-unsur yang menghina orang Melayu di Pulau Pinang.
Muhammad Farid Saad, ADUN Pulau Betong telah menggambarkan buku risalah sejarah ini sebagai satu ancaman dan mendesak agar risalah ini diharamkan.  Sementara itu, sekumpulan NGO yang menggelar diri mereka Gabungan Bela Hak Insan (Gabungan) telah turut serta dalam tunjuk perasaan dengan membakar risalah tersebut.

Tindakbalas yang melampau ini telah mengejutkan Five Arts Centre dan kami mengecam tindakan yang, bagi kami, merupakan satu kesempatan untuk melancarkan serangan ke atas kerajaan negeri Pulau Pinang dengan mengekalkan politik kaum yang memecahbelahkan.
Kita seharusnya memuji usaha kanak-kanak untuk berinteraksi dengan golongan warga tua dalam menghasilkan projek sejarah lisan ini.  Sejarah yang diperolehi secara lisan merupakan maklumat yang telah dikongsi melalui pengalaman masa lampau individu-individu yang masih hidup sama ada pengalaman mereka sendiri ataupun yang lain.  Maklumat yang dikumpulkan hanyalah sebagai panduan dan bukannya sumber muktamad tetapi ia mampu menghasilkan laporan berdasarkan pengalaman saksi pada zaman dahulu yang telah melalui peristiwa yang penting dan juga yang biasa dalam kehidupan mereka.  Risalah "myBalikPulau" perlu dijaga untuk kegunaan generasi akan datang sebagai ilmu tetapi sebaliknya ia telah difitnah.  Kami menggalakkan setiap warga Malaysia untuk membaca "myBalikPulau" dan menyelami kandungan serta melibatkan diri dalam dialog mengenai isu ini.

Five Arts Centre tidak berhasrat untuk terlibat dalam perbalahan politik remeh tetapi ingin mempertahankan hak penggiat seni untuk berkarya tanpa campur tangan politik.  Seni jugalah yang telah mengajar kita untuk meluaskan minda melampaui batasan, dan akan terus memainkan peranan penting sebagai pembina masyarakat Malaysia.
*Kenyataan media oleh Marion D'Cruz (gambar kanan) selaku pengasas Five Arts Centre, Kuala Lumpur.


THE SUN
Read 'myBalikpulau' Booklet
http://www.sun2surf.com/articlePrint.cfm?id=57715

MALAYSIAKINI
Alarmed by over-reaction to MyBalikPulau

THE MALAYSIA INSIDER
No to political interference — Marion D’Cruz 

FREE MALAYSIA TODAY 
‘myBalikPulau’ booklet falsely maligned

MEDERKA REVIEW 
Kontroversi My Balik Pulau: Kenyataan Five Arts Centre